28 January 2007
Το βιολί I
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Το σώμα (σκάφος) του βιολιού αποτελείται από δύο κυρτές επιφάνειες, τη ράχη που κατασκευάζεται από σκληρό ξύλο (σφεντάμι) και το καπάκι (αρμονική τράπεζα) που κατασκευάζεται από μαλακό ξύλο (πεύκο ή έλατο). Η κυρτότητα των επιφανειών δεν προκύπτει με μηχανικό τρόπο, αλλά δημιουργείται με κατάλληλη κοπή από το σώμα της πρώτης ύλης.
Το μπράτσο του βιολιού κατασκευάζεται από σφεντάμι και καταλήγει στον κοχλία, στον οποίο ανοίγονται τρύπες για να τοποθετηθούν τα κλειδιά. Επάνω στο μπράτσο κολλιέται η γλώσσα από έβενο ή ροδόξυλο. Από το ίδιο υλικό είναι και ο χορδοστάτης, στον οποίο στηρίζονται οι χορδές.
Ανάμεσα στη γλώσσα και το χορδοστάτη βρίσκεται ο καβαλάρης, ο οποίος στηρίζεται σε δύο ποδαράκια και έχει προορισμό να μεταφέρει τις ταλαντώσεις των χορδών στο καπάκι, το οποίο με τη σειρά του τις μεταφέρει στην κοιλότητα του σκάφους. Πάνω στο καπάκι, στην άκρη του χορδοστάτη υπάρχει μία υποδοχή που εξυπηρετεί το κράτημα του βιολιού με το σαγόνι.
Η έκταση ήχων του βιολιού καλύπτει τέσσερις οκτάβες (


- τη δυναμική (από molto pianissimo μέχρι molto fortissimo,
)
- τους εκφραστικούς χρωματισμούς (π.χ. παθητικά,
, τραγουδιστά,
, με κέφι,
,
θριαμβευτικά,, θλιμμένα,
)
- και την άρθρωση μεταξύ των φθόγγων, όπως το πηδηχτό (saltato,
), το τονισμένο (marcato,
), το τρεμουλιαστό (tremolo,
), το τσιμπητό (pizzicato,
), τις τρίλιες (trillo,
), τους αρπισμούς (arpeggio,
), με γλύστρημα (glissando,
) κ.ά.


Το βιολί μπορεί να υπογραμμίσει την παρουσία του ανάμεσα σε άλλα όργανα, ακόμα κι αν αυτά έχουν εκ κατασκευής ισχυρότερο ήχο, όπως στα αποσπάσματα που ακολουθούν, από το Κουιντέτο της Πέστροφας του Σούμπερτ:



Όσο εντυπωσιακοί κι αν είναι όμως οι ήχοι του μεμονωμένου βιολιού, το σύνολο των βιολιών μίας ορχήστρας δίνει ένα διαφορετικό, πλούσιο και γεμάτο ήχο - εδώ παίζουν μόνο τα πρώτα και δεύτερα βιολιά στην πρώτη συμφωνία του Μπραμς (

Στο έργο Πιτσικάτο Πόλκα των Γιόχαν και Γιόζεφ Στράους παίζουν τα έγχορδα τον τσέχικο ρυθμό της πόλκας μόνο με πιτσικάτο: . Όχι σπάνια απαιτείται από τα βιολιά της ορχήστρας εκτέλεση στα όρια της δεξιοτεχνίας, όπως για παράδειγμα σε διάφορα σημεία της δεύτερης και τρίτης (
) εισαγωγής Leonore του Μπετόβεν.
To βιολί έχει επίσης συχνά σημαντικό ρόλο σε κομμάτια για Jazz ().
Η Anne-Sophie Mutter παίζει τη σονάτα Kreutzer
του L. van Beethoven, πρώτο τμήμα από 1ο μέρος
Labels: έγχορδα όργανα