08 October 2007
Το τύμπανο II
Άλλοι τύποι τυμπάνων





Στη συμφωνία αρ. 41 του Μότσαρτ κρατάει το ταμπούρο αποφασιστικά το ρυθμό (




Στο Εμβατήριο Ραντέτσκυ, επίσης του Στράους, προφανώς δεν μπορεί να απουσιάζει το ταμπούρο (



Η γκρανκάσα (grancassa) είναι ένα μεγάλο ταμπούρο, χωρίς χορδατούρα. Χρησιμοποιείται στις μπάντες (), με ή χωρίς ταμπούρα και στη συμφωνική ορχήστρα στα forte και fortissima (
) και παίζεται συνήθως με μεγαλύτερες μπαγκέτες από αυτές του τυμπάνου (κόπανους,
). Στο έργο Εικόνες από μία έκθεση του Μουσόργκσκυ (ενορχήστρωση Ραβέλ) η γκρανκάσα κρατάει το ρυθμό στο κάρο που σέρνεται από τα βόδια και τα ταμπούρα υποστηρίζουν την ένταση της σκηνής (
). Στο ίδιο έργο, κλείνει το τελευταίο μέρος, H μεγάλη πύλη του Κιέβου, με έντονα κτυπήματα της γκρανκάσας, των τυμπάνων και του γκονγκ (
).
Η τρίτη συμφωνία του Μάλερ κλείνει με ισχυρά κτυπήματα της γκρανκάσας και στροβιλισμούς των τυμπάνων (
). Στο Bolero του Ραβέλ ακούμε το θέμα, πρώτα με τύμπανα (
) και στη συνέχεια με γκρανκάσα και ταμπούρο (
). Στο έργο Ιεροτελεστία της 'Ανοιξης του Στραβίνσκυ εισάγουν δυνατά κτυπήματα των τυμπάνων, της γκρανκάσας και του γκονγκ στο κυρίως θέμα του τρίτου μέρους (
). Τα ίδια όργανα δημιουργούν με τα χάλκινα πνευστά μία πολυρρυθμία (
).
Στο έργο Οι πλανήτες του Χολστ είναι επίσης έντονα τα κτυπήματα γκρανκάσας, τυμπάνων και άλλων κρουστών, π.χ. στον 'Αρη () και στον Ουρανό (
). Κτυπήματα γκρανκάσας με κύμβαλα και άλλα κρουστά ακούγονται και στην 3η συμφωνία του Κ.Κυδωνιάτη (
). Τέλος, στο έργο Carmina Burana του Όρφ ξεκινάει η επίκληση της θεάς τύχης, O Fortuna, με κτυπήματα της γκρανκάσας (
), ενώ κοντσέρτο για όμποε και ορχήστρα του Σίκελε κλείνει με έντονα κτυπήματα των τυμπάνων και της γκρανκάσας (
).
Σε παραδοσιακές κοινωνίες, όπως την ιαπωνική, οι τυμπανισμοί έχουν τελετουργικό χαρακτήρα, π.χ. στο kodo (), και οι τυμπανιστές (
) εισάγονται στην τεχνική με μύηση θρησκευτικής μορφής (
,
). Στη μουσική των Βαλκανίων και της Μ. Ασίας υπάρχει ως μεμβρανόφωνο κρουστό το νταούλι ή νταβούλι ή ταβούλι, το οποίο συχνά ακούγεται με τον ζουρνά (
) ή και με άλλα όργανα (
).
Τα τύμπανα στις διάφορες παραλλαγές τους και τα διάφορα άλλα κρουστά, δεν ήταν δυνατόν να λείπουν από τη μουσική Jazz, την οποία χαρακτηρίζει κατεξοχήν ο ρυθμός (,
). Στα επόμενα συνθέσεις του Τόνυ Γουίλιαμς με τύμπανα (
,
). Στη μουσική της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής χρησιμοποιούνται ιδιόμορφες κατασκευές τυμπάνων που συχνά έχουν πολύ παλαιά προέλευση. Τέτοια τύμπανα είναι τα bongos (
), τα congas (
,
) κ.ά.
- B. Bartok: Σονάτα για 2 πιάνα και κρουστά (
)
- S. Reich: Τυμπανισμός (
), Tehillim, απόσπ. β' (
) και δ' μέρους (
)
- J. Macmillan: Κοντσέρτο για κρουστά και ορχήστρα (
) και για πιάνο και ορχήστρα (
)
- A.D. Philidor: Εμβατήριο για 4 τύμπανα (
)
- R. Strauss: Παιχνίδισμα για πιάνο και ορχήστρα (
,
)
- Χ. Περπεσσάς: Τύμπανα στη Συμφωνία του Χριστού (
,
)
Big Band Jazz and Drum Solo
Labels: κρουστά όργανα