02 May 2007

 

Το φλάουτο I

...
Ιστορικά και Τεχνικά Στοιχεία


Φλάουτο (λατ. flatus, ιταλ. flauto, αρχαία ελλην. αυλός) ονομάζεται κάθε πνευστό, του οποίου ο ήχος προκύπτει από την πρόσκρουση ρεύματος αέρα σε μία λεπτή ακμή. Με την πρόσκρουση δημιουργούνται στρόβιλοι, οι οποίοι διεγείρουν ταλαντώσεις στο σωλήνα αέρα του οργάνου. Οι μεταβολές στο ύψος του παραγόμενου ήχου δημιουργούνται με κλείσιμο και άνοιγμα των οπών που βρίσκονται κατά μήκος του σωλήνα. Ανάλογα με το κράτημα του οργάνου διακρίνουμε το επίμηκες (φλογέρα από το αλβανικό flojere) και το λοξό φλάουτο (πλαγίαυλος, flauto traverso), τα οποία παρουσιάζονται με πολλές παραλλαγές σε διάφορους πολιτισμούς. Η φλογέρα είναι διαδεδομένη στη δημοτική μουσική της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων, ο πλαγίαυλος στη μουσική της Ανατολικής Ασίας (αναφορές ήδη από τον 9ο αιώνα π.Χ.) και της Δυτικής Ευρώπης (αποδεδειγμένα από το 12ο αιώνα μ.Χ.) Πλαγίαυλοι απεικονίζονται σε ρωμαϊκά και σε βυζαντινά γλυπτά.

Για την ακρίβεια, στη Δυτική Ευρώπη κυριαρχούσε από το Μεσαίωνα μέχρι τα μέσα του 18ου αιώνα η φλογέρα. Από αυτή την εποχή και μετά διαδόθηκε ο πλαγίαυλος, ο οποίος και χρησιμοποιείται σήμερα τελειοποιημένος ως όργανο της ορχήστρας. Μέχρι περίπου τα μέσα του 17ου αιώνα ο σωλήνας του πλαγίαυλου ήταν ενιαίος με κυλινδρική διάτρηση. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε, αρχικά στη Γαλλία, ένας τύπος που «σπάει» σε τρία τμήματα, την κεφαλή, το μεσαίο τμήμα και τη βάση. Από αυτά, η κεφαλή είχε κυλινδρική διάτρηση, ενώ τα άλλα μέρη μία αντίστροφη κωνική. Ο λυόμενος τύπος πλαγίαυλου εξυπηρετεί την ακρίβεια στη διάτρηση και τη διόρθωση του ήχου με παρεμβολή μεσαίων τμημάτων διαφορετικού μήκους.

Ο σωλήνας του πλαγίαυλου είχε μέχρι το 17ο αιώνα συνήθως 6 οπές. Τάπες και κλειδιά τοποθετήθηκαν αρχικά από Γάλλους κατασκευαστές με τη δημιουργία του λυόμενου τύπου. Στη διάρκεια του 18ου αιώνα αυξήθηκε ο αριθμός των οπών σε 8 και μετά το 1800 ακόμα περισσότερο. Το 1832 κατασκεύασε ο Th. Boehm ένα πλαγίαυλο με κωνική διάτρηση, στον οποίο οι οπές ήταν διαταγμένες αποκλειστικά με κριτήρια ακουστικά και όχι χειρισμού. Το 1847 ακολούθησε ο κυλινδρικός πλαγίαυλος με κεφαλή παραβολικής διάτρησης και βελτιωμένες τάπες, ο οποίος χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα. Το αρχικά ξύλινο αυτό όργανο κατασκευαζόταν κάποια εποχή από ελεφαντόδοντο, το 19ο αιώνα και από γυαλί. Από τις αρχές του 20ου αιώνα κατασκευάζονται οι πλαγίαυλοι για χρήση στην ορχήστρα σχεδόν αποκλειστικά από μέταλλο - κάποια μοντέλα είναι δε ασημένια ή επίχρυσα!.

Περιγράφοντας την εξέλιξη του φλάουτου και των άλλων οργάνων σ' αυτή την εφαρμογή είναι πιθανόν να νομιστεί ότι τα όργανα της ορχήστρας βελτιώθηκαν σε 3-4 στάδια από μερικούς ικανούς οργανοποιούς και πήραν γρήγορα την τελική μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Στην πραγματικότητα έχουν συμμετάσχει στη βελτίωση αυτών των οργάνων στη διάρκεια μισής χιλιετίας εκατοντάδες οργανοποιοί, καθένας από τους οποίους έχει βελτιώσει τη μία ή την άλλη λεπτομέρεια ή έχει κατασκευάσει ένα εξ αρχής νέο όργανο, το οποίο άλλοι νεότεροι βελτίωσαν αργότερα. Στον πίνακα που παρουσιάζεται με πάτημα εδώ δίνονται πάνω από 1000 οργανοποιοί που συνέβαλαν σε μία περίοδο 500 ετών στην κατασκευή και βελτίωση του φλάουτου.

Κλίμακες και Ήχοι

O πλαγίαυλος έχει ήχο μαλακό, διαυγή, γλυκό και ήπιο (Mozart, andante για φλάουτο), γιατί απουσιάζουν ανώτερες αρμονικές. O ήχος του εκτείνεται συνολικά σε περισσότερες από 3 οκτάβες (κλίμακες), από αυτές όμως μόνο 2½ οκτάβες περίπου ανήκουν στην περιοχή άριστης αποδόσεως (κλίμακες, κλίμακες). O Γ.Σ.Μπαχ χρησιμοποιεί στο 5ο βρανδεμβούργιο κοντσέρτο για πρώτη φορά πλαγίαυλο (Bach, κοντσ. No. 5, φλάουτο), αντί του φλάουτου με ράμφος που συνήθιζε. Περίπου από το 1770 ανήκει το φλάουτο στη βασική συγκρότηση των ξύλινων πνευστών της ορχήστρας - αν και ο Μότσαρτ δηλώνει ότι αντιπαθεί αυτό το όργανο. Στην ορχήστρα παίζει στο ύψος των βιολιών (Beethoven, 6η συμφ., β' μέρος), συχνά δε εναλλάσσεται με αυτά (Beethoven, 6η συμφ., β' μέρος) ή έρχεται σε «διάλογο» με άλλα πνευστά, π.χ. με το όμποε στην 6η συμφωνία του Μπετόβεν (φλάουτο-όμποε), στη συμφωνία κοντσερτάντε του Μόσελες (Moscheles, concertante for flute, oboe, orchestra) και στη σουίτα Peer Gynt του Γκριγκ (Grieg, σουίτα Peer Gynt) ή με το κλαρινέτο σε κοντσέρτο του Ντάντσι (φλάουτο-κλαρινέτο).

Στη συμφωνία κοντσερτάντε του Φρ. Ντεβιάν παίζουν σόλο το φλάουτο και το φαγκότο (Devienne, sinfonia concertante) και στο έργο Pan et les Oiseaux του Μουκέ συνοδεύεται το φλάουτο από την άρπα και ορχήστρα (J.Mouquet, opus 15 for flute and orchestra). Στην 9η συμφωνία του Μπετόβεν παίζουν τα έγχορδα με τα ξύλινα πνευστά το θέμα του adagio (Beethoven, largo στην 9η συμφωνία), το οποίο στη συνέχεια επαναλαμβάνουν τα φλάουτα και τα όμποε (Beethoven, largo στην 9η συμφωνία, φλάουτα-όμποε). Στο κοντσέρτο για τσέλο του Στ. Κουκουναρά παίζει το φλάουτο ένα θέμα και ακολουθούν με παραλλαγές το όμποε και το κλαρινέτο (Κουκουναράς, κοντσ. για τσέλο).

Στο adagio (KV 617) του Μότσαρτ παίζει το φλάουτο με γυάλινη αρμόνικα, όμποε, βιόλα και βιολοντσέλο (Mozart, adagio & rondo). Στο 3ο από τα τέσσερα κουαρτέτα του ίδιου συνθέτη παίζει το φλάουτο με το τσέλο (Mozart, 3ο κουαρτέτο με φλάουτο) και στο 4ο με τη βιόλα και το τσέλο (Mozart, 4ο κουαρτέτο με φλάουτο). Σ' ένα κουαρτέτο του Σούμπερτ παίζει το φλάουτο με βιόλα και τσέλο, ενώ συνοδεύεται από κιθάρα (Schubert, κουαρτέτο για φλάουτο ...). Στο φινάλε της 4ης συμφωνίας του Μπραμς, το φλάουτο αναπτύσσει ένα θέμα (Brahms, 4η συμφ., δ' μέρος), το οποίο στη συνέχεια παραλαμβάνεται από το όμποε (Brahms, 4η συμφ., δ' μέρος). Στην οπερέτα Η νυχτερίδα του Γιόχαν Στράους παίζει αρχικά το όμποε το κυρίως θέμα και στη συνέχεια το επαναλαμβάνει το φλάουτο, ενώ τα έγχορδα και τα φαγκότα συνοδεύουν με χορευτικούς ρυθμούς (J.Strauss, Η νυχτερίδα). Ο Τσαϊκόφσκυ χρησιμοποιεί στα έργα του συνήθως 3 φλάουτα, εδώ ένα απόσπασμα από τον Kαρυοθραύστη (Tschaikovsky, Καρυοθραύστης). Το επόμενο κομμάτι είναι σύνθεση άγνωστου Ιάπωνα μουσικού και παίζει το φλάουτο με άρπα (φλάουτο με άρπα). Το φλάουτο χρησιμοποιείται κατά τις τελευταίες δεκαετίες όλο και συχνότερα σε κομμάτια μουσικής τζαζ (jazz flute), αλλά και στη σύγχρονη ελληνική έντεχνη (Θεοδωράκης, 'Αξιον Εστί, Στ. Ξαρχάκος, Το παράπονο) και τη δημοτική μουσική (ελληνικό δημοτικό).
(συνεχίζεται)
Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos


W.A.Mozart: Κουαρτέτο για φλάουτο KV285


Labels:






<< Home

Isn't yours?

(Πίνακας Περιεχομένων)





Ώρα Ελλάδας
και υπολογιστή:


..Monitors: