04 March 2007

 

Το βιολοντσέλο II

...
Μουσική για Βιολοντσέλο

Από τις αρχές του 18ου αιώνα άρχισε να αποσυνδέεται το βιολοντσέλο από την αποκλειστική του χρήση ως όργανο παραγωγής ήχου βάσης (basso continuo, Vivaldi, σονάτα για 2 βιολιά και κοντίνουο, Vivaldi, σονάτα για 2 βιολιά και κοντίνουο) και να αξιοποιείται σολιστικά. Σπουδαίες σονάτες και κοντσέρτα αυτής της εποχής γράφτηκαν από Ιταλούς συνθέτες, Τζατσίνι, Μπόνι, Λαντσέτι και Βιβάλντι (Vivaldi, σόλο τσέλο, Vivaldi, σόλο τσέλο), Ταρτίνι, Πορπόρα κ.ά. Aυτή την παράδοση συνέχισαν ο Χαίντελ στα ορατόρια και ο Μπαχ στις καντάτες. Ειδικά o Μπαχ έγραψε, εκτός από σονάτες (Bach, σονάτα για τσέλο, Bach, σονάτα για τσέλο) και άλλα έργα, 6 σουίτες για σόλο τσέλο (Bach, σουίτα για τσέλο Νο.2, courante, Bach, σουίτα για τσέλο Νο.6, sarabande) με μεγάλες συνθετικές και δεξιοτεχνικές αξιώσεις.

Η παράδοση αυτή συνεχίζεται στην πρώιμη κλασική και στην κλασική εποχή με έργα, μεταξύ άλλων, των Γιόχαν Κρίστιαν Μπαχ (J.Ch.Bach, sinfonietta), Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ, του Χολτσμπάουερ, εδώ σε συνδυασμό με βιόλα (Holzbauer, κοντσ. για βιόλα και τσέλο), Βάγκενζάιλ, Στάμιτς, του βιρτουόζου τσελίστα Μποκερίνι (Boccherini. κοντσέρτο για τσέλο σε σολ ματζ., Boccherini. κοντσέρτο για τσέλο σε σι ύφ., 11 κοντσέρτα, 90 κουαρτέτα και 100 κουιντέτα με τσέλο), του Χάυντν (μ.ά. 5 κοντσέρτα για τσέλο, Haydn, κοντσ. για τσέλο No. 1, Haydn, κοντσ. για τσέλο No. 2), του Μότσαρτ (μελωδικά μέρη του τσέλου στα "πρωσικά" κουαρτέτα εγχόρδων, Mozart, κουαρτ. Νο. 22, KV 589, πρωσικό 2, Mozart, κουαρτ. Νο. 23, KV 590, πρωσικό 3, για τον τσελίστα βασιλιά της Πρωσίας και στο 3ο κουαρτέτο με φλάουτο (Mozart, 3ο κουαρτέτο με φλάουτο) και του Μπετόβεν (σονάτες Beethoven, σονάτα για τσέλο, κουαρτέτα και πλήθος παραλλαγών για τσέλο και πιάνο σε θέματα από έργα του Μότσαρτ, Beethoven, παραλλαγές). Ο Χάυντν έχει συμπεριλάβει στη Λειτουργία των τυμπάνων ένα κομμάτι με σόλο τσέλο (Haydn, Paukenmesse). 

Αν και είχε γίνει το τσέλο, ήδη μετά το μπαρόκ, πλήρες μέλος της ορχήστρας δωματίου, κυρίως με τα έργα των Χάυντν και Μότσαρτ, αυτός που το έβγαλε από τη σκιά του κοντραμπάσου στη συμφωνική ορχήστρα ήταν ο Μπετόβεν, από την 3η συμφωνία του και ύστερα. Στο 2ο μέρος της 6ης συμφωνίας του κορυφαίου συνθέτη ερμηνεύουν τα βιολοντσέλα τη βασική μελωδία του θέματος (Beethoven, 6η συμφωνία).


Οι Μέντελσον, Σοπέν και Μπραμς (Brahms, κοντσ. για τσέλο, Brahms, διπλό κοντσέρτο), Ντβόρζακ (Dvorak, κοντσ. για τσέλο, α' μέρος, Dvorak, κοντσ. για τσέλο, β' μέρος) κ.ά. αξιοποίησαν ακόμα περισσότερο το ζεστό ήχο του βιολοντσέλου στα έργα τους της ρομαντικής εποχής. Στο τέταρτο μέρος του Κουιντέτου της Πέστροφας του Σούμπερτ παίζει το βιολοντσέλο με βιολί, βιόλα, κοντραμπάσο και πιάνο (Schubert, Forellenquintett). Σ' ένα κουαρτέτο του ίδιου συνθέτη παίζει το τσέλο με βιόλα και φλάουτο, ενώ συνοδεύεται από κιθάρα (Schubert, κουαρτέτο για τσέλο, φλάουτο ...). Στο σεπτέτο σε μι ύφεση του Μπετόβεν παίζουν το τσέλο και το κοντραμπάσο το θέμα του δ' μέρους (Beethoven, σεπτέτο κλαρινέτο, φαγκότο, κόρνο και 4 έγχορδα). 

Ο ίδιος μεγάλος συνθέτης έχει δημιουργήσει ένα έργο με τίτλο 12 παραλλαγές για τσέλο και πιάνο (Beethoven, 12 παραλλ. τσέλο & πιάνο), o Παγκανίνι ένα έργο για τσέλο και κιθάρα με τίτλο Παραλλαγές σε ένα θέμα του Rossini (Paganini), ο Τσαϊκόφκυ, μεταξύ άλλων, ένα με τίτλο Παραλλαγές σε θέμα του ροκοκό (Tchaikovski, παραλλαγές) και ο Μποτεζίνι ένα κοντσέρτο για τσέλο και κοντραμπάσο (Botesini, κοντσ. για τσέλο και κοντραμπάσο, Botesini, κοντσ. για τσέλο και κοντραμπάσο). Τον ίδιο συνδυασμό οργάνων χρησιμοποιεί ο Ντε Μποαμορτιέ σε μία σονάτα του (de Boismortier, σονάτα για τσέλο και κοντραμπάσο). Στο andante του έργου Λίμνη των Κύκνων του Τσαϊκόφσκυ παίζουν σε τρίο το τσέλο (Tchaikovski, Λίμνη των Κύκνων), το βιολί και η άρπα.

Κοντσέρτα για τσέλο έχουν συνθέσει ακόμα ο Σούμπερτ (Schubert, σονάτα για τσέλο), o Σούμαν (Schumman, κοντσέρτο για τσέλο, β' μέρος), o Λαλό (Lalo, κοντσ. για τσέλο, ιντερμέτσο), ο Σαιν-Σανς (Saint-Saens, κοντσ. για τσέλο, α' μέρος) κ.ά. και σονάτες για τσέλο οι Μπετόβεν, Σοπέν (Chopin, σονάτα για τσέλο), Φωρέ (Faure, σονάτα για τσέλο, Faure, ελεγία για τσέλο), Σαιν-Σανς (Saint-Saens, ρομάντσα για τσέλο), Ντεμπισύ (Debussy, σονάτα για τσέλο), Ραχμάνινωφ (Rachmaninow, σονάτα για τσέλο), Μπρούχ (Max Bruch, αντάτζιο για τσέλο, Max Bruch, Ave Maria) κ.ά. Σημαντικές είναι και οι συνθέσεις βιρτουόζων του τσέλου (Ντυπόρτ (Duport, κοντσ. για τσέλο), Ρόμπεργκ, Μποντιό, Γκόλτερμαν κ.ά.) Στον 20ο αιώνα εδραιώθηκε μία νέα παράδοση με τους κορυφαίους τσελίστες, αρχικά τον Πάμπλο Κασάλς και αργότερα τον M. Ροστροπόβιτς και με νεότερα αξιόλογα έργα για τσέλο, όπως το κοντσέρτο του Έλγκαρ(Elgar, κοντσ. για τσέλο, α' μέρος, Elgar, κοντσ. για τσέλο, δ' μέρος), την ιταλική σουίτα του Στραβίνσκυ (Stravinsky, ιταλική σουίτα), τη σονάτα του Κόνταλυ (), το adagio (Shostakovich, adagio) και alegretto (Shostakovich, alegterro) του Σοστακόβιτς, το κοντσέρτο του Χατσατουριάν (Khachaturian, κοντσ. για τσέλο, Khachaturian, κοντσ. για τσέλο), το ντουέτο με όμποε του Μπότσα (Bozza, ντουέτο τσέλο και όμποε) κ.ά. Σύγχρονο ελληνικό έργο για τσέλο είναι το κοντσέρτο του Στ. Κουκουναρά (Κουκουναράς, κοντσ. για τσέλο, Κουκουναράς, κοντσ. για τσέλο).(Stelios Frangopoulos, Στέλιος Φραγκόπουλος)
(συνεχίζεται)


Haydn: Κoντσέρτο για τσέλο, M.Rostropovich (1981)



Labels:






<< Home

Isn't yours?

(Πίνακας Περιεχομένων)





Ώρα Ελλάδας
και υπολογιστή:


..Monitors: